Aktualności


Przedstawiamy film o budowie dróg ekspresowych i autostrad z betonu na przykładzie budowy odcinka autostrady autostrady A1 Stryków – Tuszyn, kluczowego łącznika na polskiej mapie drogowej. W kolejnej perspektywie budżetowej Unii Europejskiej, w latach 2014 – 2023, powstanie więcej kilometrów dróg ekspresowych i autostrad z nawierzchnią betonową niż powstało w Polsce po 1989 roku – tak wynika z zapowiedzi Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Największy inwestor, po przeprowadzeniu wielokryterialnej analizy, wytypował do realizacji z nawierzchnią betonową ok. 810 km dróg. Są nowoczesne dokumenty dla projektantów i wykonawców, jest sprawdzona technologia i są doświadczeni wykonawcy tego rodzaju nawierzchni. Wszystko to zapowiada, że mamy przed sobą perspektywę dobrych i trwałych dróg.


Droga Chruślanki – Mikołajówka dla nieprzekonanych do RCC
Droga z betonu wałowanego o długości 3,2 km połączyła w październiku 2014 roku dwie miejscowości, dwie gminy i dwa powiaty na Lubelszczyźnie. Obecnie droga Chruślanki Józefowskie – Mikołajówka jest najdłuższą w Polsce drogą wykonaną w technologii betonu wałowanego RCC, w dodatku współsfinansowaną w ramach tzw. schetynówek. Obejrzenie tej drogi polecam wszystkim samorządowcom, którzy jeszcze zastanawiają się: czy warto budować drogi z betonu wałowanego? Warto! czytaj więcej
Budownictwo, Technologie, Architektura nr 1/2015 (69)


Stosowanie dwóch równorzędnych technologii na drogach to pójście o krok dalej
– Ta decyzja została podjęta z pełną świadomością. To nie jest rewolucja, tylko pójście o krok dalej. Państwo jest po to, żeby była oferta dla wszystkich polskich przedsiębiorców, oferta oparta o wyliczenia, o realizowanie takich technologii, które ze sobą konkurują i dają bezpieczeństwo całej branży transportowej. Sprawdzenie się potem w praktyce udowodni, że to polskie otwarcie na te dwie równorzędne technologie jest właściwe – powiedział Zbigniew Rynasiewicz, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju, podsumowując obrady Sejmowej Komisji Infrastruktury z 16 grudnia 2014 r. Posiedzenie komisji zwołano w związku z zapowiedzią Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o wykonaniu w technologii betonowej ponad 800 km dróg krajowych i autostrad w perspektywie finansowej 2014-2020. czytaj więcej
Budownictwo, Technologie, Architektura nr 1/2015 (69)


Pytanie: beton czy asfalt? Odpowiedź: beton i asfalt
Na drogach powinien być zarówno beton jak i asfalt – takie stwierdzenia pobrzmiewały podczas konferencji Krakowskie Dni Nawierzchni, która w dniach 25-27 listopada 2014 r. odbywała się w Krakowie. Te dwa rozwiązania budowy nawierzchni dróg przewijały się podczas wszystkich sesji konferencyjnych, były tematem kilku debat i zgromadziły na sali ponad 300 słuchaczy.
– Zawsze konkurencja wyzwala postęp i rozwój technologii. Monokultury nigdy do niczego dobrego nie prowadziły. Powinniśmy się wzajemnie wspierać, a najważniejszą sprawą powinna być jakość, po której drogowcy są postrzegani – mówił prof. Antoni Szydło z Politechniki Wrocławskiej. czytaj więcej
Budownictwo, Technologie, Architektura nr 1/2015 (69)


Stawiamy na realną konkurencję
W nowej perspektywie finansowej ok. 3/4 km dróg będzie budowane w technologii bitumicznej, a ok. 1/4 w betonowej. Obie technologie realizacji nawierzchni – asfaltowa i betonowa – mają swoje zalety i będą wykorzystywane przy realizacji sieci drogowej w naszym zarządzie, a dzięki realnej konkurencji każda z nich będzie się w kolejnych latach dynamicznie rozwijać – mówi Ewa Tomala-Borucka, generalny dyrektor dróg krajowych i autostrad. czytaj więcej
Budownictwo, Technologie, Architektura nr 1/2015 (69)


Nasza droga… i najpiękniejsza
Bywają takie miłe dni w roku, kiedy to nawet najbardziej zapracowane osoby pakują walizkę i wyjeżdżają na upragniony wypoczynek. Oprócz tradycyjnych wakacji i ferii zimowych coraz częściej są to również tzw. długie weekendy. Miejscowości wypoczynkowe przeżywają wtedy oblężenie, a nieodłącznym dodatkiem do takich weekendów są korki. Ale przecież po latach nikt nie będzie pamiętać stania w korku, a zdjęcie z niedźwiedziem na Krupówkach będzie zdobić rodzinny album. Jeśli ktoś nie ma jeszcze takiego zdjęcia, ale w przyszłości planuje wycieczkę do Zakopanego, to jadąc tam za kilka lat, będzie mógł po drodze podziwiać jeszcze jedną atrakcję – najdłuższy w Polsce tunel drogowy. czytaj więcej
Budownictwo, Technologie, Architektura nr 4/2014 (68)


GDDKiA: Dywersyfikujemy technologię!
– Dywersyfikujemy technologię i będziemy budować więcej dróg o nawierzchni betonowej – zapowiedział Tomasz Rudnicki, zastępca dyrektora generalnego dróg krajowych i autostrad 14 października 2014 r. podczas konferencji DNI BETONU. Nazajutrz, podczas warsztatów betonowych, Wacław Michalski, dyrektor ds. technologii GDDKiA przedstawił szczegółową listę proponowanych do zabudowy w betonie 781,55 km dróg. Ta dywersyfikacja ma przynieść 670 mln zł oszczędności na etapie budowy, a kolejne oszczędności poprzez niższe koszty eksploatacji dróg betonowych i ich dłuższą żywotność sięgającą 30 – 50 lat. czytaj więcej
Budownictwo, Technologie, Architektura nr 4/2014 (68)


Dlaczego warto inwestować w lokalne drogi z betonu
Powodów do inwestycji w lokalne drogi z betonu jest bardzo wiele. Betonowa nawierzchnia to niższe koszty realizacji i utrzymania, wykorzystanie lokalnych surowców, dostępność sprzętu i łatwość wykonania. Do zalet dróg betonowych należy dodać także krótszy czas realizacji budowy i, co bardzo ważne, większe bezpieczeństwo. czytaj więcej
Budownictwo, Technologie, Architektura nr 4/2014 (68)


DAMNICA – 23 lata tradycji budowy dróg betonowych
Historia budowy dróg betonowych na terenie pomorskiej gminy Damnica jest prawie tak długa, jak historia wolnej Polski. – W pierwszej kadencji samorządu, gdy zostałem wójtem, w 1991 roku, podjąłem decyzję o budowie pierwszego odcinka drogi betonowej. Ta droga służy mieszkańcom osiedla do dzisiaj i ma się całkiem dobrze – mówi Grzegorz Jaworski, wójt gminy Damnica. W ciągu 23 lat na terenie tej pomorskiej gminy powstało około 40 km dróg betonowych. czytaj więcej
Budownictwo, Technologie, Architektura nr 4/2014 (68)


Gmina Ustka buduje drogi betonowe
W ciągu ostatnich siedmiu lat na terenie gminy Ustka powstało ponad 16 km lokalnych dróg betonowych. Ponad 12 kilometrów gmina wybudowała własnymi siłami. Od 2013 roku nastąpiła zmiana i gmina ogłasza przetargi na budowę dróg betonowych. W 2013 roku firmy zewnętrzne wykonały ponad 4 km dróg, a na 2014 rok gmina zaplanowała budowę ponad 7,5 km kolejnych betonowych odcinków. – Na początku, by przekonać mieszkańców do budowy dróg betonowych, mówiliśmy, że drogi te będą podwaliną pod budowę nawierzchni asfaltowej. Dzisiaj mieszkańcy sami toczą bój o to, która droga najpierw zostanie wykonana w betonie – mówi Anna Sobczuk-Jodłowska, wójt gminy Ustka. czytaj więcej
Budownictwo, Technologie, Architektura nr 3/2014 (67)


Propozycja: 1334,6 km w betonie
Ponad 1300 km dróg w Polsce powinno się charakteryzować jak najmniejszą ingerencją, długą żywotnością, jak najłatwiejszym utrzymaniem, oszczędnościami energii elektrycznej, większym bezpieczeństwem ruchu, czyli powinno być wykonane w betonie. Takie są propozycje Departamentu Technologii Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Z przedstawicielami departamentu – dyrektorem Wacławem Michalskim i Witoldem Zapaśnikiem rozmawia Piotr Piestrzyński. czytaj więcej
Budownictwo, Technologie, Architektura nr 3/2014 (67)


Powstaje nowy pas startowy na lotnisku w Pyrzowicach
30 września 2014 zakończy się budowa nowego betonowego pasa startowego Katowice Airport w Pyrzowicach. Nowy pas umożliwi wykonywanie z Pyrzowic rejsów na dalszych dystansach bez konieczności międzylądowania samolotów w celu dotankowania. Dzięki dłuższej drodze rozbiegu przy starcie większość samolotów dalekodystansowych, np. jumbo jety, będzie mogła startować ze swoją maksymalną masą startową. czytaj więcej
Budownictwo, Technologie, Architektura nr 3/2014 (67)


Nowe OST dotyczące betonu
Tematyce związanej z nowymi OST, czyli dokumentami, na które czeka środowisko projektantów i wykonawców dróg, poświęcone było seminarium zorganizowane przez Stowarzyszenie Producentów Cementu w trzecim dniu XX Międzynarodowych Targów Budownictwa Drogowego Autostrada – Polska. czytaj więcej
Budownictwo, Technologie, Architektura nr 3/2014 (67)


Nawierzchnie drogowe dla dróg gminnych w świetle nowego katalogu typowych konstrukcji nawierzchni sztywnych
W ostatnim czasie obserwuje się znaczny rozwój technologiczny w budowie i projektowaniu nawierzchni betonowych w Polsce. Realizowane są inwestycje zarówno dla dróg wyższych jak i niższych klas. Równolegle z tym niedawno opracowano weryfikację i aktualizację Katalogu Typowych Konstrukcji Nawierzchni Sztywnych wydanego w 2001 roku. czytaj więcej
Budownictwo, Technologie, Architektura nr 3/2014 (67)